Svetski STEM fakulteti na društvenim mrežama: Pratite, lajkujte, inovirajte

10 Dec 2024

Kako bi promovisali oblast kojom se bave i inspirisali mlade za studije u oblasti STEM-a (nauka, tehnologija, inženjerstvo i matematika), univerziteti i fakulteti širom sveta godinama unazad u tu svrhu koriste društvene medije i mreže. Korišćenjem platformi poput Instagrama, YouTube, Linkedina i TikToka, oni ne samo da angažuju trenutne studente, već privlače mlađu publiku i inspirišu buduće inženjere, naučnike i sl. To čine na kreativan i informativan način, pristupačan i privlačan mladima, prikazujući realan život istraživača, zanimljive studentske projekte ali i život na kampusu.

Evo nekoliko primera:

Američki Massachusetts Institute of Technology (MIT) je globalni lider ne samo u STEM obrazovanju, već i u komunikaciji nauke prema široj javnosti. Njegov YouTube kanal, sa milionima pregleda, sadrži vizuelno ubedljive video zapise koji analiziraju složene teme, ističu istraživanja fakulteta i prikazuju praktično inženjerstvo u akciji. MIT je aktivan i na drugim mrežama, poput Instagrama i X, gde deli snimke studentskog života, vesti o istraživanju i saradnji u vizuelno atraktivnom formatu, čineći da inženjerstvo deluje inovativno i relevantno.

U Evropi, Technical University of Munich (TUM) postavlja visok standard svojim dvojezičnim komunikacijskim pristupom. TUM aktivno koristi LinkedIn, Instagram i YouTube kako bi promovisao studentske uspehe, međunarodna partnerstva i nova istraživačka dostignuća u inženjerstvu i šire. Njegov sadržaj često uključuje studentska preuzimanja, kratke snimke laboratorijskih eksperimenata i savete za karijeru, uspešno spajajući akademsku izvrsnost sa pristupačnim tonom koji se dopada mlađoj publici.

U Australiji, University of Newcastle, dostupan je na svim društvenim mrežama kroz sadržaj koji je prilagođen pojedinačnim kanalima. Tako, na primer, na njihovom TikTok nalogu možete videti zanimljive osvrte profesora na teme iz nauke i inženjerstva, ali i klipove koji se tiču realnog života studenata u kampusu. Takođe, trendovi koji su aktuelni na TikToku dostupni su i na njihovim kanalima, pa tako možete saznati koje parfeme njihovi zaposleni preferiraju, koje su omiljene grickalice među studentima i sl.

National University of Singapore (NUS) je još jedan istaknuti univerzitet, posebno po načinu na koji se povezuje sa širokom međunarodnom publikom. Njegov inženjerski fakultet često objavljuje zanimljiv sadržaj o veštačkoj inteligenciji, robotici i zelenim tehnologijama. Kroz vizuelno bogate Instagram priče i kratka video objašnjenja, NUS pokazuje kako inženjerstvo oblikuje budućnost, a istovremeno odražava raznolikost i živost svojih studenata. Njegovo profesionalno prisustvo na LinkedInu takođe povećava kredibilitet kod industrije i potencijalnih studenata.

Bliži španskoj publici, Tecnológico de Monterrey (Meksiko) ističe se u povezivanju sa studentima i širom javnošću koristeći TikTok, Instagram i Facebook. Njihov sadržaj se kreće od predstavljanja studentskih izuma do kratkih intervjua sa istraživačima i izazova koji podstiču učešće u STEM oblastima. Koristeći humor, muziku i kulturne reference, uspevaju da inženjerstvo i nauka budu zabavni i inspirišući.

Promovisanje prirodnih i tehničkih nauka na TikToku pokazalo se kao jedan od najefikasnijih načina da se dopre do generacije Z i mlađih milenijalaca, koji svakodnevno konzumiraju kratki video sadržaj. TikTok nudi jedinstvenu priliku univerzitetima i fakultetima da razlože složene STEM teme na kratke, zanimljive i često zabavne priče koji se lako dele. Ključ uspeha na platformi je autentičnost, kreativnost i relevantnost spakovana u trendovske formate.

Već smo napomenuli da mnoge svetski poznate akademske institucije koriste TikTok kako bi povećale svoju vidljivost i privlačnost. Na primer:

  • MIT (@mitpics) objavljuje brze snimke iza kulisa laboratorijskih aktivnosti, neobične činjenice i delove studentskog života uz trendovski zvuk.
  • University of New South Wales (UNSW) Engineering koristi TikTok da bi prikazivao eksperimente, objašnjavao istraživanja ili se pridruživao STEM izazovima.
  • Drexel University College of Engineering prikazuje studente koji objašnjavaju inženjerske principe koristeći humor, analogije i vizuelne demonstracije.
  • Technion – Israel Institute of Technology kombinuje klipove robotike sa glasovnim interakcijama ili tekstualnim objašnjenjima kako bi naprednu tehnologiju učinio pristupačnom.

Do ovih sadržaja dolazi se sledećom pretragom na engleskom:

  • Day in the life of an engineering student or researcher
  • Fast-paced lab demonstrations or builds
  • Explaining engineering hacks or concepts with humor
  • Busting STEM myths
  • Highlighting student projects or inventions
  • Using trending filters, audio, or memes with a STEM twist

Humanizacijom nauke i tehnologije kroz pripovedanje, primene u stvarnom životu i interaktivni sadržaj, ovi univerziteti i fakulteti razbijaju stereotipe i čine inženjerske karijere atraktivnijim i pristupačnijim. Njihovi pristupi nude vredne lekcije drugim STEM fakultetima koji žele da ojačaju svoj uticaj u digitalnom svetu.

Za fakultete koji tek planiraju svoj nastup na društvenim mrežama, fokus bi trebalo da bude na autentičnim profesorskim i studentskim glasovima, vizuelno zanimljivim eksperimentima i laganoj, pristupačnoj naraciji. Ovde je više reč o neposrednosti i mogućnosti poistovećivanja, a manje o uglađenoj produkciji. Utvrdite na kojem kanalu se nalazi vaša publika, humanizujte sadržaj, stavite fokus na vizuelni sadržaj, budite dosledni i interaktivni, pratite trendove, ali ostanite autentični – ovo bi bilo nekoliko osnovnih saveta za „početnike“ na mrežama.